Що таке стереотипи і чому вони обмежують можливості?

Що таке стереотипи і чому вони обмежують можливості?

Протягом життя ми накопичуємо безліч стереотипів. Спочатку вони заважають нам вчитися, потім — зав’язувати стосунки, працювати, спілкуватися. Тому ставлення до поняття часто буває негативним. Але хто вигадав ці шаблони мислення? Навіщо вони потрібні, якщо вони не залишають нам свободи дій? І як навчитися розпізнавати свої стереотипи? В одній статті розповісти про всі шаблонах мислення не вийде. Але можна поговорити про найпопулярніші.

Зміст

Що таке стереотип?

Стереотип — це шаблонне думку про людину, явище, соціальної групи або подію. Шаблони мислення — результат еволюції. Вони є у всіх людей, тому краще приймати їх як даність. У нашому мозку закладений певний ліміт пізнання, уваги, творчого роздуми. Щоб економити енергію мозок спрощує картину світу, робить її більш зрозумілою.

Стереотипи — це встановлені в нашому мозку автоматизовані програми, які акумулюють генетичний і набутий досвід. Тобто наша генетика — це якийсь фундамент для шаблонів мислення. Але самі Стереотипи не є чимось вродженим. Вони виникають з інформації, яку дають нам батьки і оточення.

Нашим пращурам шаблони мислення допомагали не тільки жити, але і виживати. Коли до волохатої предку наближався ворог, йому ніколи було філософствувати: бігти або поміркувати. Хто побіг — вижив, філософи були з’їдені. Так що історично розподіл за кольором шкіри, релігії, статі, способу спілкування було повністю виправдано. Багато людей і сьогодні залишаються консерваторами: шанують старі традиції, не визнають чужинців і навчають усього цього дітей.

Наше життя змінюється так швидко, що стереотипи, які ми перейняли у наших предків, перестають нас захищати. Іноді упередження заволодівають нами настільки, що набувають негативне забарвлення і помітно спотворюють реальність.

Приклади стереотипів:

Але є і хороша новина: стереотипи не є чимось постійним, вони можуть руйнуватися. Наприклад, після переїзду в іншу країну, розсіюються багато культурні, етнічні чи расові упередження. Багато, але не все.

Історія поняття «стереотип».

Слово стереотип походить від двох грецьких слів: «твердий» і «удар». У перекладі означає «слід від удару» або «твердий відбиток». Вперше було використано в 1796 році в друкарському справі, де стереотипом називали монолітну друковану форму або кліше, за допомогою якої можна було друкувати сторінку цілком. У метафоричному сенсі стереотип — це зафіксований варіант чогось, що склався стандарт.

У 1922 році американський письменник, журналіст Уолтер Ліппман (1889-1974) ввів термін «соціальний стереотип» — емоційно забарвлений, стійкий образ групи, який переноситься на всіх її представників. У такій моделі безладний, різноманітний світ представляється чітким і розділеним на категорії. Таке своєрідне «розчленування» суспільства — це захисний механізм, без якого людям було важко співіснувати.

У. Ліппман описав чотири властивості шаблонного мислення:

Пізніше завдяки роботам американського філософа Хіларі Патнема (1926-2016) стереотип активно вивчається в лінгвістиці. Патнем розвивав гіпотезу поділу мовного праці, згідно з якою в кожному трудовому колективі формуються терміни, визначення та мовні звороти, зрозумілі тільки членам цієї групи. Наприклад, на своєму особливому мовою говорять програмісти, лікарі, юристи. Причому вони використовують не тільки термінологію, але і свої професійні анекдоти, жарти.

Стереотипизация багатопланова. Вона проявляється в різних сферах діяльності людини і вивчається багатьма науками: соціологією, політологією, культурологією, етнографією, психологією, лінгвістикою, когнітивістики. Жорсткі шаблони мислення породжують забобони до людей з особливими потребами, з різним кольором шкіри, до представників сексуальних меншин або релігійних конфесій. Вони активно обговорюються і засуджуються в суспільстві. З упередженнями воюють феміністки, політичні та громадські діячі, міжнародні організації ООН і ЮНЕСКО.

Але існують шаблони сприйняття, які є частиною нас самих. Вони зростаються з нами настільки, що ми навіть не здогадуємося про їх існування. Боротися зі своїми стереотипами доводиться самостійно.

5 стереотипів, які заважають нам жити.

Негативна сторона стереотипів — забобони. Коли ми упереджено дивимося на оточуючих, часто діємо несправедливо або шкодимо самі собі, своєму майбутньому.

Етностереотипи.

Етностереотипи — це шаблонні уявленнях про своє і інші народи. Вони існували завжди і продовжують існувати. У більшості випадків етностереотипи шкодять порозумінню і призводять до нерадісним наслідків. Але якщо упередженого ставлення до «чужинців» визнаються нормою, вони стають благодатним грунтом для расизму, тероризму, крайнього націоналізму, дискримінації. Якщо задати собі питання про жителів інших країн, уява відразу малює образ «типового» представника:

Ми сміємося з анекдотів про чукчів або вірменське радіо, любимо пожартувати про неквапливості фінів або скупості євреїв. Зрозуміло, етностереотип, на яких будуються анекдоти, можна не надавати особливого значення. Але повсякденні стереотипи про представників інших культур в першу чергу шкодять нам самим. Етнічні забобони можна порівняти з шорамі, які звужують наш кругозір, заважають знайомитися, закохуватися, спілкуватися, насолоджуватися культурою інших країн.

Гендер або підлогу.

Гендерні стереотипи — це усталені спотворені уявлення про жіночих і чоловічих образах. Уявлення про чоловіків і жінок формувалися протягом всієї історії, починаючи з часів чоловіків-мисливців і жінок-берегинь домашніх традицій. Додаткових штрихів до портрету додали античні міфи, романтичні балади. У XXI столітті гендерні ролі змінилися, але міфи про «Альфа-самця» і «Нежной німфу» все так само популярні. Перерахуємо ті самі, що набили оскому:

Звучить бредово, правда? Але саме на цьому виховувалися багато з нас. Таке шаблонне мислення діє як збільшувальне скло, яке ще більше підкреслює відмінності між чоловіком і жінкою. Зате якщо не протиставляти чоловіче жіночому, відносини стануть більш цікавими, барвистими і різноплановими.

Відносини і сімейне життя.

В наші голови з дитинства вкладають шаблони про ідеальні стосунки. Більшість інформації ми отримуємо від батьків, але свої корективи вносять книги і розповіді оточуючих «про те, як треба». Часто юнаки та дівчата зав’язують відносини і вступають в шлюб, надівши рожеві окуляри. Головне правило міцних відносин звучить так: ніхто не знає, як буде краще саме для вас. Але є кілька популярних шаблонів, які напевно приведуть до неприємностей і ускладнять життя:

Іноді відносини руйнуються через дурниці і час по тому ми зітхаємо: «чому я дозволив (ла) своїм упередженням мною керувати». Шаблони часто допомагають нам в різних життєвих ситуаціях, але в основному — заважають. Адже культурні та гендерні коди постійно змінюються. Те, що було нормою для наших батьків, уже не завжди можна застосувати в нашому житті.

Реклама.

У 2012 році законом заборонили рекламу ліків «людьми в білих халатах». Тому що людям, що нагадує докторів, ми довіряємо безотговорочно. Легше було ввести заборону на законодавчому рівні, Чим спробувати розвінчати цей стереотип. Стереотипи споживачів — це, як правило, загальноприйняті упередження. Це можуть бути образи, люди, фрази, інтер’єри. Використовуючи свої стереотипи, ми самі «домальовували» відсутню і починаємо вірити:

Стереотипи в рекламі — масове явище. Їх використовують невеликі компанії і великі бренди. При розробці реклами підключають психологів, тому ми регулярно потрапляємо на нові хитрощі або маніпуляції. Протистояти такому натиску складно, але реально. Варто підключити здоровий глузд і виходити зі своїх потреб, а не з обіцянок.

Харчування і ЗСЖ.

Здоровий спосіб життя сьогодні в моді. І це чудово. Але крім пропаганди правильного харчування і спорту нам пропонують чергові стереотипи, в які ми охоче віримо. Ще недавно популярно була думка про «широку кістки», яка не дає схуднути. Потім в пошані були білкові або безвуглеводних дієти, без яких скинути вагу було немислимо. На хвилі сучасного ентузіазму ми купуємо бігові кросівки і мультиварку, але чомусь знову НЕ худнемо. Можливо, в цьому винні наші упередження:

Іноді ми самі себе обманюємо і віримо тільки тому, чому хочемо вірити. Але частіше — потрапляємо на рекламні виверти або обіцянки миттєвого схуднення. Але, перш ніж закуповувати дієтичну газовану воду або соєве молоко, варто підключити здоровий глузд і інтуїцію. Адже стереотипи щодо здорового способу життя можуть коштувати нам дуже дорого. Здорові продукти виявляються не такими вже здоровими, хоча коштують в рази дорожче аналогів.

Висновки:

Все про відносини

Зараз ви знаходитесь тут:

Можливо, вас зацікавить: